Gedrag 95% van ons gedrag speelt zich af op onbewust niveau en wordt dus gevormd door onze gewoontes en vaak gestuurd door de omgeving waarin we ons bevinden. Willen we ongezonde gewoontes kunnen veranderen, dan moeten we je daar eerst bewust van maken. Daarna kan je tactisch je wilskracht inzetten om je intentie ook daadwerkelijk om te gaan zetten in gedrag. Wilskracht is de energie die je nodig hebt om tegen je impuls in te kunnen gaan, oftewel impulscontrole. Zo kun je wilskracht gebruiken om nieuwe gewoontes te vormen.

De hoeveelheid wilskracht die je hebt wordt beïnvloed door verschillende factoren. We weten dat mensen die onder andere te weinig slapen, vaak multitasken, veel stress ervaren, weinig bewegen en minder positieve emoties ervaren veel meer moeite hebben om al die impulsen onder controle te houden. Het interessante is dat we hier invloed op hebben en dit gegeven dus indirect kunnen gebruiken om invloed uit te oefenen op de hoeveelheid wilskracht. Daarbij kan je wilskracht zelf ook trainen. De ademhaling, slaap, stressmanagement, veerkracht en beweging vormen daarmee het ecosysteem dat gemanaged moet worden als voorwaarde voor vitaliteit en gezondheid.

Vaak blijkt dat de mensen die zeggen de meeste wilskracht te hebben, juist het minst gebruik te maken van hun wilskracht. Zij hebben hun leven gewoon zo ingericht zodat ze minder wilskracht nodig hebben om tegen hun impulsen in te gaan. Als je in een huis woont waar je continue geconfronteerd wordt met voedsel, dan is het veel moeilijker om die verleiding, impuls, te weerstaan dan als je al die verleidingen gewoon niet in huis hebt. Hetzelfde geldt voor diëten. Je bent dan eigenlijk continu gefocust op al dat eten, geen wonder dat het veel moeilijker vol te houden is als je continu tegen al die gedachtes van eten moet vechten. Ook al ben jij je bewust van dat je dat taartje eigenlijk niet zou moeten nemen- dan nog blijkt het in de praktijk ontzettend moeilijk te zijn om hier ook naar te sturen. Wilskracht wordt dus overschat.

Wilskracht wordt dus overschat.

Daarom is het ook zo belangrijk om de omgeving anders in te gaan richten, of de betekenis hiervan te gaan veranderen, zodat je minder wilskracht nodig hebt en het veranderen naar gezondere gewoontes makkelijker gaat. Je leven anders inrichten, zodat het meer vanzelf gaat, werkt het beste.

Alleen dan moet je wel weten hóe jij dat leven dan anders gaat inrichten. Wat ga je doen op die momenten dat je anders zou gaan snacken of toch maar weer zou overwerken? En wat gaat ervoor zorgen dat je het dit keer wél vol gaat houden? Wat heb je nodig? Welke richting wil je op met je leven? Wat maakt voor jou het leven de moeite van het leven waard? Dit alles benaderen we bij Sooss vanuit biologisch, psychologisch en sociaal oogpunt die allen ook weer interactie met elkaar hebben.

We gaan zoeken naar een manier wat bij jou past en wat je leuk vind, dat is wat wij belangrijk vinden. Het gaat om het volhouden!

Soossen:

– Trainen van wilskracht
– Het managen van het ecosysteem ter bevordering van vitaliteit en het kunnen volhouden van een gezonde leefstijl: ademhaling, slaap, stressmanagement, beweging, veerkracht.
– Inzicht geven hoe je je leven op een andere manier kan gaan inrichten, zodat je makkelijker je doel haalt.
– Training Radboud universiteit Nijmegen met betrekking tot eetverleidingen

Slaap heeft een belangrijke functie. Tijdens de slaap krimpen letterlijk de cellen in onze hersenen. Daarmee ontstaat ruimte om gedurende de dag opgebouwde afvalstoffen af te voeren door middel van een soort van rioleringssysteem, het glymfatisch systeem.

Een tekort aan slaap leidt tot slaapschuld en is een fysieke vorm van stress. Een aantal dagen slaapschuld laat al een ontregeling zien in de suikerhuishouding, het voedselbeloningssysteem, de bloeddrukregeling, het immuunsysteem en het verlaagt het rustmetabolisme. Daarbij draagt slaapschuld bij aan een vermindering van je wilskracht waardoor het moeilijker wordt al die impulsen (bijvoorbeeld in de vorm van die friettent om de hoek) te weerstaan. Slaap is dus belangrijk voor je gezondheid en om een leefstijl te kunnen volhouden. Niet zo gek dus dat slaap in al onze consulten een hot topic is.

Volgens de Nederlandse Vereniging voor Slaap en Waak Onderzoek (NSWO) vindt meer dan 40% van de Nederlanders dat zij te weinig slapen. Meer dan de helft is bij het opstaan moe, 15% zelfs zeer moe. Een op de zes mensen schijnt zelfs in slaap te vallen tijdens een sociale gelegenheid zoals feestjes of een bezoekje aan de bioscoop. Bij 2% gebeurt dit zelfs regelmatig. Slaap heeft dus een behoorlijke impact op de vitaliteit.

Word jij moe wakker en/of heb je last van lunchdips? Grote kans dat jij last hebt van slaapschuld.

Soossen:

– Beter slapen
– Als avondmens in een sociale jetlag beter mee kunnen draaien in een maatschappij die ingesteld is op ochtendmensen
– Je energie beter leren verdelen over de dag heen
– Beter om leren gaan met stress

Kom je ook snel Soossen?