Vitaliteit is de fysieke, emotionele en mentale vrijheid hebben om jezelf te kunnen ontplooien. Het reikt veel verder dan leefstijl alleen, want waarom zou je elke dag 2 ons groenten en 2 stuks fruit willen eten, als je al moeite hebt om de dag door te komen omdat je jezelf eenzaam voelt? En waarom zou je stoppen met roken als je die sigaret juist nodig hebt om je even te kunnen ontspannen te midden in die hectische baan met een veeleisende baas?

Vitaliteit is de tegenhanger van stress. En dat maakt dat zowel vitaliteit als stress het werkgebied is van Sooss.

Stress

Betekent dit dat stress dan per definitie slecht is? Nee, integendeel zelfs. Zonder stress, geen leven. Een mens past zich aan op al die fysieke en mentale stressbronnen en wordt hier in principe alleen maar sterker van, een mens heeft dus een adaptief vermogen. Een zekere mate van stress heb je zelfs nodig om in een flow te raken. Dat zijn die momenten dat je zo intensief met iets bezig bent, dat je opgaat in je taak en de tijd vergeet.

Pas wanneer de stress in die mate ervaren wordt, dat je het overzicht dreigt te verliezen en de belasting groter wordt dan de draagkracht, dán wordt de stress negatief en heeft het inderdaad gevolgen voor je gezondheid en welzijn.

Er zijn verschillende redenen waarom iemand stress kan ervaren.

En hoewel de bron van stress hetzelfde kan zijn, lijkt de een toch gevoeliger voor stress dan de ander en zal het sneller als negatief ervaren. Dit verschil kan verklaart worden door een mogelijke genetische component, maar ook door verschillende coping strategieën die men gaandeweg ontwikkeld heeft – de manieren die iemand ontwikkeld heeft om met stress om te gaan.

Het gevoel van gebrek aan geld, tijd, of sociale contacten. Maar ook het continu bezig zijn met diëten. Het is allemaal een vorm van schaarste, wat per definitie zorgt voor focus. Heb je weinig tijd, dan wordt je beter in het managen van je tijd. Ben je op dieet, gegarandeerd dat je overal eten ziet. Je wordt je bewust en dat is ook een van de redenen dat een dieet, welke dan ook, in het begin ook werkt voor je. Maar op den duur slokt het je op. Je krijgt oogkleppen op. Het zorgt ervoor dat je niet goed meer buiten die schaarste-gebieden kunt denken. Voor iemand die geen tijd heeft, is het normaal dat hij dat bezoek naar de sportschool uitstelt – het is voor nu de beste oplossing. Voor iemand die op dieet is, is het de meest logische beslissing om je nu uit te hongeren. Je wordt verblind voor de nadelen op lange termijn. Schaarste is een vorm van stress, en buiten dat stress ervoor zorgt dat je terugvalt in oude gewoontes, zorgt schaarste er dus ook voor dat er weinig ruimte meer is voor beslissingen die buiten het schaarste-gebied omvallen en kan dus ongezonde beslissingen in de hand werken.Onder invloed van overmatige stress (angst of intense spanning) ontstaat namelijk de zogenaamde vernauwde blik. Je bent dan niet meer goed in staat om logisch na te denken en nemen ook nog maar beperkt de omgeving waar. Onder hoge druk zijn mensen meestal onvermijdelijk geneigd om terug te vallen op de effecten van de overheersende emotie. We reageren dan vanuit gewoonte, primair, impulsief en intuïtief. Het beperkt je vrijheid en daarmee tast het je vitaliteit aan.

Floreren

Gezondheid is veel meer dan de afwezigheid van ziekten. Het is ook iets toevoegen aan je leven. Betekenis geven aan je leven, betrokken zijn en voldoening ervaren. Sooss staat voor floreren, oftewel het tot bloei komen.

“Mensen die floreren blijken andere karaktereigenschappen te hebben dan mensen die niet floreren. De eersten zijn wat minder nerveus en dus stabieler. Ze zijn beter in het realiseren van doelen, dus als ze twee keer per week willen sporten, dan gáán ze ook twee keer per week sporten. Bovendien maken ze makkelijker vrienden . Ze bezitten vaardigheden om hun leven zo optimaal mogelijk in te richten. Veel van die eigenschappen zijn aan te leren” – Marijke Schotanus-Dijkstra, psycholoog.

Sooss is dé plek waar we je die vaardigheden kunnen leren door middel van praktische tools die je de rest van je leven toe kan passen.

Het gaat over het ontdekken van wat je leuk vind en daar ook ruimte voor maken, maar ook de functie van negatieve emoties begrijpen en tolereren. Veerkracht, weerbaarheid.

Soossen:

– Beter met stress leren omgaan, zodat jij controle houdt over je leven
– Weer gezond en met plezier omgaan met voeding
– Je eigen energieniveaus managen, zodat je de wereld aan kunt
– Meer compassie voor jezelf en voor anderen
– Sterker worden in alle opzichten: fysiek, mentaal en emotioneel
– Niet meer bezig zijn met je gewicht, maar met gezond zijn en gezond leven
– Meer uit het leven halen

Kom jij ook Soossen?