Minder regels, meer vrijheid

voeding6

We worstelen met ons gewicht en met onze gezondheid. Niet zo vreemd dus dat we onszelf de laatste jaren zo massaal op de voedingshypes gestort hebben. Suiker zou verslavend zijn. Bulletproof koffie is de shit! En pas op met brood, want daar word je pas echt dik van. Iedereen heeft wel een mening over wat gezond dan wel niet gezond is. Ondertussen is menigeen veranderd in een ware voedselnazi. In plaats van te genieten van eten en hetgeen je eet in de context van een totaal voedingspatroon te plaatsen, leggen we onszelf restricties op die gebaseerd zijn op bangmakerij. En ironisch genoeg, hoe meer je focust op al wat je niet mag en hoe meer jij jezelf inperkt in die vrijheid van voedselkeuzes, des te moeilijker het wordt een gezond voedingspatroon aan te houden.

Bij Sooss houden we ons meer bezig met voeden dan met voeding. Het gaat dus om de relatie die je hebt met voeding en welke betekenis je eraan geeft.

Sooss staat voor een leefstijl met een gezond voedingspatroon. Een patroon waarin gevarieerd en niet teveel wordt gegeten en waarmee je ook mentaal optimaal kunt functioneren. Wij zijn voor een leefstijl waarin het voeden van je cellen een prominente plaats heeft en waarin je niet iets eet waar jouw lichaam niet tegen kan. Variatie is de sleutel. Een voedingspatroon wat jou voorziet van voldoende brandstof en voedingsstoffen en wat jou gezond(er) maakt. Betekent dit dan toedeloe chocola, chips en ijs? Dat hoeft zeker niet, binnen de bovenstaande grenzen kan hier zeker wel ruimte voor zijn. Sterker nog, er zijn onderzoeken die laten zien dat dit juist kan bijdragen aan het volhouden van een gezond voedingspatroon.

Kilocalorieën tellen, maar dat betekent dus niet dat je ze per definitie ook moet tellen. Wij benaderen het omgaan met eten in onze consulten op een psychoneurobiologische manier, wat zoveel wil zeggen dat je brein een beslissing neemt om tot actie over te gaan op basis van diverse inkomende informatie vanuit niet alleen biologische maar ook vanuit psychologische hoek. Verzadiging wordt bijvoorbeeld niet alleen veroorzaakt door voedsel waarin veel eiwit zit en wordt ook niet gestuurd door hormonen alleen. Verzadiging is veel complexer dan dat. Verzadiging kan ook overruled worden door een hoge beloningsgevoeligheid wat voedsel kan hebben, denk aan al dat lekkers waar altijd nog wel ruimte voor is ondanks dat je net gegeten hebt. Het is dus een combinatie van factoren waar ook stress, slaapschuld, multitasken, genen en omgeving een rol in spelen. Wij houden hier dus rekening mee in onze begeleiding en spelen hier zelfs op in om jou zo optimaal mogelijk van dienst te kunnen zijn.
Uiteindelijk zijn alle voedingsmiddelen terug te brengen naar een samenstelling van koolhydraten, eiwitten, vetten en eventueel aanwezige vitaminen en mineralen. Een lichaam herkent een Mars dus niet als per definitie “iets slechts”. Je lichaam kijkt hoogstens in hoeverre jij de behoefte hebt aan die voedingsstoffen en baseert daarop of het bijvoorbeeld als vet opgeslagen gaat worden of dat het als brandstof gebruikt gaat worden. Het is het totaalplaatje, de totale voedingsinname in de context van de behoefte van jouw lichaam, wat de doorslag geeft of het gezond dan wel ongezond is. En dat systeem is eigenlijk heel mooi, want dat geeft vrijheid!

Over het algemeen genomen zou het voor iemand gezonder kunnen zijn om zoveel mogelijk zijn eten zelf te bereiden in plaats van afhaal of kant-en-klaar- maaltijden. In eerste instantie dient eten er namelijk voor om al je lichaamscellen te kunnen voeden. Met al die pakjes en zakjes zit je al snel over de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid suiker en zout. En al die snacks die vol zitten met hyperstimuli (denk maar aan die perfecte bite en smaakbeleving) kunnen ervoor zorgen dat het wel heel moeilijk wordt om al die verleidingen te kunnen weerstaan. We eten er vaak teveel van. Helemaal omdat we ze tegenwoordig overal tegenkomen in onze samenleving. Het is gemakkelijk beschikbaar. En we hebben het druk en weinig tijd. Dus die keuze voor die snelle hap kan snel gemaakt zijn.

De meeste mensen halen de aanbevelingen van de voedselgezondheidsraad om elke dag voldoende groente en fruit binnen te krijgen niet. De balans ligt bij de meeste mensen nu teveel bij het genotsvoedsel en minder bij het voedsel wat ook daadwerkelijk voeding levert voor je lichaamscellen, waarmee jij je lijf ook echt mee voedt en niet zozeer je mond. Maar ook als men er wel aan voldoet, wordt soms de denkfout gemaakt dat je van celvoeding onbeperkt kunt eten. Die zak ongebrande, ongezouten noten eet ook wel lekker weg. Echter, de energiebalans is leidend. En als je meer kcal inneemt dan dat je daadwerkelijk nodig hebt. Tja, dan wordt het overschot toch echt opgeslagen als vet.

Sooss legt de focus op voedingspatronen in relatie tot het gedrag, het doel en aanwezige ziekte. Voor iemand met een lactose-intolerantie is (teveel) zuivel inderdaad geen gezonde keuze. Terwijl voor iemand die hier geen last van heeft en veel sport, zuivel zeker wel van toegevoegde waarde kan zijn in het voedingspatroon. Iemand die kiest voor zelfbereid voedsel zonder toevoegingen van geraffineerde suiker, kan een gezonde leefstijl hebben. Maar hoe gezond is het nog als iemand er continu – lees obsessief- mee bezig is en in paniek raakt als hij de controle dreigt te verliezen en beperkt wordt in zijn dagelijks functioneren? Ook heeft een gezond persoon als het ware een veel grotere buffer in relatie tot eten dan iemand met bijvoorbeeld diabetes mellitus type 2 die insuline spuit, waardoor je daar ook rekening mee moet houden voordat je een bepaalde voedselkeuze als (on)gezond bestempeld. Het is de context die telt.

Sooss maakt de stappen naar een gezond voedingspatroon niet te groot. Het móet vooral overzichtelijk blijven en vooral niet teveel stress opleveren. Daarom starten wij vanuit jouw huidige leefpatroon en maakt elke stap vooruit al een verschil. Samen uitzoeken wat jij aankan, wat het beste bij jou past en hoe jij datgene ook een leven lang kunt gaan toepassen.

Dus wil je niet meer geleefd worden door al die eetregels die jij jezelf hebt opgelegd en wil jij een betere relatie met voeding krijgen? Laat ons je dan verder helpen!
Sooss opent half april zijn deuren in de Spoorzone 013.

Lees ook

Blog