Sporten om af te slanken

stress gedrag voeding

Sporten om af te slanken?

Sporten is gezond en moet je vooral doen! Het is onder andere goed voor je hart -en bloedvaten, je botten en het vermindert het risico op diabetes type 2. Daarbij helpt het je beter met de stress van alledag om te gaan, het draagt bij aan betere cognitieve prestaties en het heeft een gunstige invloed op je gemoedstoestand. Goed voor zowel het lichaam als het brein dus!

Toch sporten de meeste mensen in eerste instantie omdat ze denken ermee af te kunnen slanken. Want ja, als ik een uur mezelf tot badend in het zweet heb uitgesloofd op de loopband in de sportschool, geeft deze toch echt aan dat ik 500 kcal verbrand heb. Dus tel dit extra op bij mijn energiegebruik en ik val af toch?! (of het is in ieder geval een extra reden om die reep chocola te eten). Dit vergt nog wat extra inzicht in hoe ons lichaam werkt.

Buiten het sporten om bewegen de meeste mensen ook nog. Denk aan het traplopen, het loopje naar het toilet of de automaat om koffie te halen.

De energie die mensen voor deze activiteiten gebruiken wordt de zogenaamde NEAT (non-exercise activity thermogenesis) genoemd. Wat blijkt nu? Mensen die bijvoorbeeld een uur op de loopband hebben staan zwoegen en hiermee bijvoorbeeld 500 kcal hebben gebruikt, blijken de rest van de dag hun energiegebruik (on)bewust terug te schroeven. Ze zijn de rest van de dag minder actief en ook is het mogelijk dat je lichaam je thermostaat op een wat lager pitje zet. Sporten levert je in die zin calorisch dus niks op, omdat de NEAT hiervoor compenseert. De NEAT-compensatie is heel persoonsgebonden, de een compenseert minder dan de ander. Het is daarmee dus heel lastig te voorspellen en daarom zijn wij daar heel voorzichtig mee.

Verwacht geen kilo’s af te vallen door je alleen te richten op extra lichaamsbeweging. Dan kom je bedrogen uit.

Ook is het goed om te weten dat je lichaam op een gegeven moment efficiënter wordt in de sport en de beweging die je maakt. Het kost daarmee ook minder energie, waardoor je voor dat uurtje zwoegen op die loopband niet meer dezelfde hoeveelheid energie nodig hebt als toen je er net mee begon. Het bewegen gaat je dus steeds minder opleveren.

En dan nog een voorbeeld om te verduidelijken hoe inefficiënt sport is om mee af te slanken. Stel dat je 3 keer in de week sport, waarin je per keer 500 kcal (wat dus maar de vraag is) gebruikt, en je blijft hetzelfde eten als voordat je begon met sporten (niet meer en niet minder, gesteld dat je op een stabiel gewicht zat) en je zou naast je training ook (on)bewust even actief zijn (dus we tellen de NEAT compensatie even niet mee). Dan betekent dat je per week 1500 kcal extra verbrand aan energie en dus netto onder de streep een negatieve energiebalans van -1500 kcal overhoudt. Een gram vet levert 9 kcal op aan energie. Dit betekent dat je per week onder de bovenstaande geschetste omstandigheden dan 167 gram aan vet verlies. Oei, dat is dan ook niet echt de moeite voor al die inspanning die je geleverd hebt he?!

Je moet echt onevenredig veel bewegen, wil je echt afslanken en zelfs dan is het nog maar de vraag of het komt door het sporten of omdat je tijdens het sporten niet kan eten.

RELAXED! DUS Dan meer helemaal niet sporten? Ehhh nee ;-P

Sport heeft wel indirect invloed op het afslanken. Het verhoogt namelijk je wilskracht, waardoor je beter bestand bent tegen al die verleidingen en beter je doel kunt nastreven. Ook ervaren sommigen juist een minder hongergevoel als ze gesport hebben, wat ook weer gunstige invloed heeft op de energie-inname ten aanzien van afslanken.

Afslanken doe je dus door op je energie-inname en dus je voeding te letten en niet zozeer door te sporten.

Ook is sporten- en dan gaat het met name om cardio-training, effectiever tegen het ongewenste viscerale diepliggende vet dan het volgen van een dieet alleen. Dat is het vet dat zich rondom je organen nestelt en tot laaggradige ontstekingen kan leiden.

Wil je gezond afslanken, dan is het dus niet kiezen tussen, maar kiezen voor beweging én voeden! Kun je jezelf er echt niet toe zetten? Doe vooral datgene wat ook bij jou past, zodat het leuk blijft en je het ook vol kunt houden. En beter iets dan niets, pas het dus aan op je belastbaarheid!

Wil je hulp in hoe je in jouw leven meer sport en beweging kunt integreren?

Kom dan langs bij Sooss, daar hebben we alles in huis om jou in beweging te krijgen.

 

Bronnen:

Shaw KA et al, Exercise for overweight or obesity, Cochrane libary, 18-10-2006.

Christie Y. Jeon, BA et al, Physical activity of moderte intensity and risk of type 2 Diabetes Diabetes Care 2007 Mar; 30(3): 744-752).

Long-term health benefits of physical activity- a systematic review of longitidunal studies, Reiner et al. BMC Public Health 2013, 12:813.

Verheggen RJ (2016), Maessen MF, Green DJ, e.a. A systematic review and meta-analysis on the effects of exercise trraining versus hypocaloric diet: distinct effects onbody weight and visceral adipose tissue. Obes Rev. 2016 May 23; cafe Chivo Fb post.

Julia Belluz and Javier Zarracina, Why you shouldn’t exercise to lose weight, explained with 60+studies, april 28, 2016, Vox science & health.

Ross R. et al, Physical activity, total and regional obesity: dose-response considerations, review, Med Sci Sports Exerc. 2001.

Lees ook

Blog