We worstelen met ons gewicht en met onze gezondheid. Niet zo vreemd dus dat we onszelf de laatste jaren zo massaal op de voedingshypes gestort hebben. Suiker zou verslavend zijn. Bulletproof koffie is de shit! En pas op met brood, want daar word je pas echt dik van. Iedereen heeft wel een mening over wat gezond dan wel niet gezond is. Ondertussen is menigeen veranderd in een ware voedselnazi. In plaats van te genieten van eten en hetgeen je eet in de context van een totaal voedingspatroon te plaatsen, leggen we onszelf restricties op die gebaseerd zijn op bangmakerij. En ironisch genoeg, hoe meer je focust op al wat je niet mag en hoe meer jij jezelf inperkt in die vrijheid van voedselkeuzes, des te moeilijker het wordt een gezond voedingspatroon aan te houden.

Bij Sooss houden we ons meer bezig met voeden dan met voeding. Het gaat dus om de relatie die je hebt met voeding en welke betekenis je eraan geeft. Wij benaderen dit op een psychoneurobiologische manier, wat zoveel wil zeggen dat je brein een beslissing neemt om tot actie over te gaan op basis van diverse inkomende informatie vanuit niet alleen biologische maar ook vanuit psychologische hoek. Verzadiging wordt bijvoorbeeld niet alleen veroorzaakt door alleen maar veel voedsel te eten waar veel eiwit in zit en verzadiging wordt ook niet gestuurd door hormonen alleen. Het is veel complexer dan dat. Verzadiging kan ook overruled worden door een hoge beloningsgevoeligheid wat voedsel kan hebben, denk aan al dat lekkers waar altijd nog wel ruimte voor is. Het is dus een combinatie van factoren waar ook stress, slaapschuld, multitasken en omgeving een rol in spelen. Dit alles bij elkaar wordt psychoneurobiologie genoemd. Wij houden hier dus rekening mee in onze begeleiding en spelen hier zelfs op in om jou zo optimaal mogelijk van dienst te kunnen zijn.

Wij promoten een leefstijl met een gezond voedingspatroon. Een patroon waarin gevarieerd en niet teveel wordt gegeten en waarmee je ook mentaal optimaal kunt functioneren. Wij promoten een leefstijl waarin het voeden van je cellen een prominente plek inneemt en waarin je niet iets eet waar jouw lichaam niet tegen kan. Een voedingspatroon wat jou energie geeft en gezond(er) maakt. Ook een keer (met mate!) iets lekkers eten kan juist binnen dit patroon vallen. We kunnen op dit moment niet stellig zeggen wat nu werkelijk gezond is. Maar er is geen reden om aan te nemen dat een keer iets lekkers nemen (beter bekend als de vaak “ongezonde” voeding) binnen deze grenzen slecht voor je is, ook niet op lange termijn. Het is veel te lastig om daar vanuit de huidige onderzoeken harde conclusies over te trekken, omdat er teveel (moeilijk meetbare) factoren van invloed zijn. Sterker nog, er zijn onderzoeken die laten zien dat af en toe iets lekkers eten juist bij kan dragen aan het volhouden van een gezond voedingspatroon.

Uiteindelijk zijn alle voedingsmiddelen terug te brengen naar een samenstelling van koolhydraten, eiwitten, vetten en eventueel aanwezige vitaminen en mineralen. Een lichaam herkent een Mars dus niet als per definitie “iets slechts”. Je lichaam kijkt hoogstens in hoeverre jij de behoefte hebt aan die voedingsstoffen en baseert daarop of het bijvoorbeeld als vet opgeslagen gaat worden of dat het als brandstof gebruikt gaat worden. Het is het totaalplaatje, de totale voedingsinname in de context tot jouw behoefte, wat de doorslag geeft of het gezond dan wel ongezond is.

Natuurlijk zou over het algemeen genomen het gezonder kunnen zijn om zoveel mogelijk zelf te koken en zoveel als mogelijk onbewerkte producten te eten. Je wil in eerste instantie vooral je lichaamscellen voeden. Met al die pakjes en zakjes zit je al snel over de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid suiker en zout. Daarbij zijn suiker, zout en vet lekkere smaakmakers zijn, waardoor je er ook nog eens snel teveel van eet. En als je meer energie (kcal) inneemt dan dat je daadwerkelijk nodig hebt, tja.. dan ontstaan er toch echt overtollige kilo’s.

De meeste mensen halen de aanbevelingen van de voedselgezondheidsraad om elke dag voldoende groente en fruit binnen te krijgen niet. De balans ligt bij de meeste mensen nu teveel bij het genotsvoedsel en minder bij het voedsel wat ook daadwerkelijk voeding levert voor je lichaamscellen, waarmee jij je lijf ook echt mee voedt.

Wij werken vanuit jouw huidige leefstijl naar een gezonder voedingspatroon

Wij maken de stappen naar gezondheid niet te groot. Het móet vooral overzichtelijk blijven en vooral niet teveel stress opleveren. Daarom starten wij vanuit jouw huidige leefpatroon en maakt elke stap vooruit al een verschil. Samen uitzoeken wat jij aankan, wat het beste bij jou past en hoe jij datgene ook een leven lang kunt gaan toepassen. Onze visie is dat iemand het moet kunnen volhouden en daarmee is elk stapje vooruit, hoe klein dan ook, al een gezonde stap. Voeding en op een goede manier hiermee omgaan draagt bij aan een kwalitatief leven en daar hoort ook genieten bij! We dragen daarmee bij aan een gezonde vitale leefstijl.

– Wij volgen geen hypes, wij volgen de laatste wetenschappelijke inzichten.
– Wij stellen geen onrealistische doelen.

Het beste dieet is niks waard als je het niet kunt volhouden. Want resultaat is het gevolg van consistentie. Het gaat dus niet om voedingsmiddelen, maar om voedingspatronen. We moeten af van het labelen van voedingsmiddelen. Een voedingsmiddel is net zo gezond als dat het ongezond is. Het hangt er helemaal vanaf in welke dosering en in welke context je het tot je neemt en dan kan het ook nog eens per persoon verschillen. Sooss legt de focus op voedingspatronen in relatie tot het gedrag, doel en ziekten. Voor iemand met een lactose-intolerantie is (teveel) zuivel inderdaad geen gezonde keuze. Terwijl voor iemand die hier geen last van heeft en veel sport, zuivel zeker van toegevoegde waarde kan zijn in het voedingspatroon. Iemand die alleen maar kiest voor onbewerkte producten zonder toevoegingen van geraffineerde suikers kan heel gezond zijn. Maar hoe gezond is het nog als iemand er continu – lees obsessief- mee bezig is en in paniek raakt als hij de controle dreigt te verliezen en beperkt wordt in zijn dagelijks functioneren? Ook heeft een gezond persoon een veel grotere buffer met betrekking tot voeding dan iemand met bijvoorbeeld Diabetes mellitus type 2, waardoor je daar ook rekening mee moet houden voordat je een bepaalde voedselkeuze als (on)gezond bestempeld.

Ook denken veel mensen dat als je af wilt vallen, je nooit meer iets lekkers mag. Alle lekkere dingen zitten namelijk vaak hoog in de kilocalorieën om over het gehalte van zout, vet en suiker maar niet te spreken. Maar afvallen draait ook om consistentie. Het blijven volhouden van een negatieve energiebalans – minder kilocalorieën tot je nemen dan dat jouw lichaam nodig heeft, dat zorgt er uiteindelijk voor dat jij die overtollige kilo’s gaat verliezen. Daar kan af en toe iets lekkers nemen ook in passen!

Als jij het langer vol kunt houden door af en toe een stuk chocola te eten, dan is de kans veel groter dat jij jouw nieuw verworven leefstijl met een stabiel gewicht ook volhoudt dan als jij jezelf de rest van je leven alle lekkere dingen gaat ontzeggen. Dat gaat je ook veel te veel stress opleveren. Stress wat ook weer niet gezond voor je is. Het leven wordt er met wat meer flexibiliteit ook een stuk leuker op! Promoten wij hiermee een ongezonde leefstijl? Nee. We zeggen hiermee niet dat iemand massaal aan de friet speciaal en de taart moet gaan. Het gaat erom dat je een (hoe cliché ook) balans leert vinden tussen de mate van genot die voedingsmiddelen kunnen geven die bijdragen aan jouw “levensgeluk” en de mate van consumptie wat zijn (positieve of negatieve) weerslag kan hebben op jouw fysieke gezondheid.

Wil je praktische handvatten om een gezonde leefstijl wél vol te kunnen houden?

Kom Soossen!

Soossen:
– Weer een gezonde relatie met voeding krijgen voor meer genot, vrijheid en ontspanning
– Geen slaaf meer zijn van voedselfabels: minder rituelen, meer opties en dus meer vrijheid
– Meer inzicht krijgen in wat voor jou nu een gezond voedingspatroon is
– Mindless gezond eten in plaats van (alleen maar) mindful
– Afvallen of aankomen in gewicht zonder kilocalorieën te moeten tellen
– Het kunnen volhouden van een gezond voedingspatroon door samen te zoeken naar dat dieet wat werkt voor jou
– Een gezonder leven met betere bloedglucosespiegels, bloeddruk en cholesterol- en vetwaarden
– Stap voor stap om de stress die verandering met zich meebrengt zo beperkt mogelijk te houden

Is iets gezond of ongezond? Dat is moeilijk te zeggen.

Wij promoten een leefstijl met een gezond voedingspatroon. Een patroon waarin gevarieerd en niet teveel wordt gegeten en waarmee je ook mentaal optimaal kunt functioneren. Een voedingspatroon wat jou weer fitter maakt en gezond(er). Ook een keer (met mate!) iets lekkers eten kan juist binnen dit patroon vallen. We kunnen op dit moment niet stellig zeggen wat nu werkelijk gezond is. Maar er is geen reden om aan te nemen dat een keer iets lekkers nemen (beter bekend als de vaak “ongezonde” voeding) binnen deze grenzen slecht voor je is, ook niet op lange termijn. Het is veel te lastig om daar vanuit de huidige onderzoeken harde conclusies over te trekken, omdat er teveel (moeilijk meetbare) factoren van invloed zijn. Sterker nog, er zijn onderzoeken die laten zien dat af en toe iets lekkers eten juist bij kan dragen aan het volhouden van een gezond voedingspatroon.

Uiteindelijk zijn alle voedingsmiddelen terug te brengen naar een samenstelling van koolhydraten, eiwitten, vetten en eventueel aanwezige vitaminen en mineralen. Een lichaam herkent een Mars dus niet als per definitie “iets slechts”. Je lichaam kijkt hoogstens in hoeverre jij de behoefte hebt aan die voedingsstoffen en baseert daarop of het bijvoorbeeld als vet opgeslagen gaat worden of dat het als brandstof gebruikt gaat worden. Het is het totaalplaatje wat telt; de totale voedingsinname in de context tot jouw behoefte, wat de doorslag geeft of het gezond dan wel ongezond is. Suiker is hierbij dus ook gewoon suiker. Of het nu komt uit fruit, dadelstroop of uit wit tafelsuiker.

Wij streven ernaar om hier creatieve, lekkere recepten te plaatsen die kunnen passen in een verantwoord voedingspatroon. Recepten die kunnen zorgen voor meer portiecontrole, maar ook een goede alternatieve manier kunnen zijn om meer groenten en fruit te eten.